PIKETNUMMER: 020 - 337 43 69

Beoordeeld met 4,5/5
Google Reviews

Met toegangscontrole hou je onbevoegden buiten je bedrijfspand

|

Gepubliceerd op:

Het beveiligen van bedrijfspanden vindt op verschillende manieren plaats. Een veelgebruikte vorm van beveiliging is toegangscontrole. Het is een van de belangrijkste onderdelen van bedrijfsbeveiliging en wordt breed ingezet.

Toegangscontrole is een uiterst doeltreffende, maar heel eenvoudige manier om vast te stellen wie een bedrijfspand binnenkomt en waarom. Het wordt onder meer toegepast bij de hoofdingang van kantoren, bedrijfsgebouwen, bedrijfsterreinen en winkels. En daarnaast kan het ook worden ingezet om specifieke ruimtes of afdelingen in een pand af te schermen voor niet-geautoriseerde personen.

Professionele toegangscontrole biedt meer dan het bewaken van een entree door middel van fysieke beveiliging. Vaak combineert het de alertheid en oplettendheid van een ervaren en gecertificeerde beveiliger met een modern toegangscontrole systeem. Door traditionele beveiligingsmethoden te integreren met de meest recente technologieën, heb je flexibele controle over welke personen toegang krijgen tot bepaalde gebouwen, ruimtes of terreinen.

Waarom professionele toegangscontrole essentieel is voor je bedrijf

Het actief controleren wie een bedrijfspand, bedrijfsruimte of terrein betreedt, is om diverse redenen van belang. Het zorgt er in de eerste plaats voor dat onbevoegde bezoekers zich geen toegang verschaffen tot het gebouw. Die kunnen immers een risico vormen voor de werknemers, bedrijfseigendommen en bedrijfsvoering.

Zichtbare toegangscontrole door een beveiliger bij de deur van de hoofdentree of bij de receptie heeft daarnaast een preventieve werking. Kwaadwillende personen zullen hierdoor wellicht afzien van hun plannen. En mocht zich toch een verdachte of potentieel gevaarlijke situatie voordoen, dan kan de beveiliger direct ingrijpen. Met toegangscontrole bescherm je je bedrijfspand dus op meerdere manieren.

Behalve dat fysieke toegangscontrole de werkomgeving veiliger maakt, straalt het ook professionaliteit uit. Het geeft bijvoorbeeld een goede indruk naar klanten, medewerkers, leveranciers en andere bezoekers toe. Bedrijven onderscheiden zich er dus mee en laten zien dat ze hun beveiliging serieus nemen. Dit kan bovendien in je voordeel werken bij het afsluiten van bedrijfsverzekeringen.

Zo werkt toegangscontrole door professionele beveiligers

Het inzetten van beveiligers bij toegangscontrole is een cruciale stap op weg naar meer veiligheid binnen je bedrijfsmuren of op je terrein. Om de werkzaamheden optimaal te kunnen uitvoeren, moet voor hen echter 100% duidelijk zijn wie toegang heeft tot bepaalde gebieden of gebouwen.

Dit proces begint met het identificeren van alle personen die het pand of terrein willen betreden. De beveiligers registreren elke bezoeker, en controleren of de betreffende persoon geautoriseerd is en al dan niet toegang mag worden verleend.

Hierbij worden beveiligingstaken gecombineerd met gastheerschap en hostesswerk. Dat betekent dat de beveiliger de bezoekers vriendelijk ontvangt, maar tegelijkertijd ook waakzaam is en afwijkend of verdacht gedrag snel signaleert.

Onze beveiligers zijn opgeleid om beide taken professioneel uit te voeren. Om optimale veiligheid en efficiëntie te garanderen, kunnen zij zich daarbij laten ondersteunen door een breed scala aan technologieën.

De combinatie van menselijke controle en toegangssystemen

Bij toegangscontrole wordt het traditionele controlewerk door beveiligers steeds vaker gecombineerd met de inzet van een modern toegangssysteem. Een dergelijk systeem maakt gebruik van elektronische sleutels met een zogeheten ‘identifier’. Een bekend voorbeeld van een elektronische sleutel is de toegangspas, die de gebruiker om een specifieke deur te openen voor de daaraan gekoppelde kaartlezer houdt.

Beveiliger nodig?

Met meer dan 20 jaar ervaring staan wij graag voor u klaar. Wij zijn binnen 1 á 2 uur ter plaatse als dat nodig is.

Beveiliger inhuren →

Ook digitale sleutels worden veel gebruikt. Hierbij wordt gebruikgemaakt van draagbare apparaten, waarop versleutelde informatie staat om sloten mee te bedienen. Deze informatie kan bijvoorbeeld op een app in een smartphone staan. Het toegangscontrolesysteem verifieert aan de hand van de versleutelde informatie of de gebruiker van de smartphone toegang heeft tot een bepaalde ruimte of bepaald gebouw.

In tegenstelling tot elektronische sleutels, zoals toegangskaarten of toegangspassen, is een digitale sleutel dus geen fysiek voorwerp. Bovendien openen dergelijke sleutels meestal niet alleen slechts één bepaalde deur, maar kunnen ze ook worden gebruikt voor andere deuren en tevens voor de bediening van sommige apparaten. De gebruiker beschikt bij een dergelijk digitaal toegangssysteem dus over één sleutel voor verschillende toepassingen.

Met toegangscontrole hou je onbevoegden buiten je bedrijfspand

Digitale sleutels bij toegangscontrole bieden ook vergeleken met fysieke sleutels diverse voordelen. Als iemand een traditionele sleutel verliest, kan de veiligheid bijvoorbeeld meteen al niet meer worden gegarandeerd. In dat geval zal er een nieuwe cilinder in het slot moeten worden gemonteerd. Een ander voordeel is dat het beheer van een digitale sleutel op afstand plaatsvindt. Aan de hand van het bij de sleutel behorende activiteitenlog valt eenvoudig te achterhalen waar en wanneer deze gebruikt is.

Een toegangssysteem op basis van een smartphone-app kent echter ook zijn beperkingen. Onbevoegden die zonder dat dit wordt opgemerkt de beschikking krijgen over de smartphone, kunnen zich er immers eveneens van bedienen. Wanneer je afdelingen, gebouwen en terreinen extra veilig wil maken, zijn er daarom ook meer hoogwaardige technologieën.

Zo kan een toegangscontrole systeem bijvoorbeeld werken met gezichtsherkenning of vingerafdrukken. Omdat de verificatie op basis van persoonlijke en fysieke identificatie plaatsvindt, is het uitgesloten dat een onbevoegde zich toegang tot de ruimte verschaft. Met deze methodes is een hoge betrouwbaarheid dan ook gegarandeerd. Om die reden worden ze vaak ingezet als toegangscontrole voor gevoelige ruimtes.

Verder kan je toegangscontrolesystemen ook koppelen aan een camerasysteem of een alarmsysteem. Dit kan in combinatie met een toegangspas of via een digitaal aan een smartphone gekoppelde sleutel worden gebruikt. Dankzij de bewakingscamera is door de observerende beveiliger eenvoudig vast te stellen of degene die een deur met behulp van een pas of digitale sleutel opent geautoriseerd is en recht op toegang heeft.

Ook toegangscontrolesystemen met alarmsystemen zorgen op een hoogwaardige manier voor extra veiligheid. Bij het met een toegangskaart of digitale sleutel openen van de deur schakelt het systeem zichzelf namelijk automatisch uit. Als de deur weer in het slot gevallen en vergrendeld is, schakelt het alarmsysteem zichzelf weer in. Met dergelijke ondersteunende beveiligingsmiddelen krijg je dus een nog completere toegangscontrole.

Receptie en toegangscontrole: gastvrij en veilig tegelijk

Menselijke toegangscontrole hoeft zich niet te beperken tot alleen traditioneel beveiligingswerk. Het kan tevens worden gecombineerd met receptietaken. In dat geval vervult de beveiliger tegelijkertijd een hostessfunctie. Hij of zij biedt dan een servicegerichte en gastvrije ontvangst van de personen die zich melden bij de hoofdingang of balie van een bedrijfsgebouw, kantoorpand, instantie of zorginstelling.

Net als bij elektronische en digitale toegangscontrolesystemen, kun je de toegangsrechten voor elke bezoeker afzonderlijk instellen. Personeelsleden krijgen daardoor bijvoorbeeld automatisch toegang, en leveranciers dienen zich na aankomst eerst te melden bij de receptie. Er kan op soortgelijke wijze tevens onderscheid worden gemaakt tussen werknemers met een vast contract en mensen die op oproepbasis werken.

De beveiliger die de receptie beheert voegt de menselijke beoordeling toe, en zorgt daarmee voor de noodzakelijke aanvullende controle van personen die toegang tot het gebouw willen. Deze uitgebreide vorm van toegangscontrole biedt naast veel flexibiliteit ook extra veiligheid. Vergeleken met onbemande toegangssystemen of het gebruik van alleen traditionele sleutels, kun je er bijvoorbeeld zeker van zijn dat de bezoekers die binnenkomen daadwerkelijk geautoriseerd zijn.

Voor welke situaties bieden wij toegangscontrole?

De toegangscontrolediensten van Connect Security lenen zich voor verschillende locaties en uiteenlopende situaties. Wij kunnen toegangscontroles verrichten voor kantoren en fabrieken, maar ook bij winkels en evenementen.

Professioneel uitgevoerde toegangscontrole is onmisbaar voor bedrijfseigenaren, middenstanders en ondernemers die hoge eisen stellen als het gaat om de beveiliging van hun gebouwen en personeel. Indien gewenst kunnen wij onze diensten combineren met ondersteunende beveiligingstaken, zoals camerabewaking en alarmopvolging ’s avonds, ’s nachts en in het weekend. Zo is de veiligheid van je bedrijfs- of kantoorpand op ieder moment gegarandeerd.

Verschillende niveaus van toegangscontrole op maat

Elke onderneming is anders, en beveiliging is dus altijd een kwestie van maatwerk. Dat geldt in het bijzonder ook voor toegangscontrole. Daarom hanteren wij voor onze toegangscontrolediensten drie niveaus, namelijk Basis, Standaard en Geavanceerd.

Basistoegangscontrole

Dit is de eenvoudigste en meest traditionele vorm van toegangscontrole. Hierbij stelt een beveiligers zich op voor of bij de hoofdentree van een gebouw. Hij of zij registreert en begeleidt elke bezoeker die binnenkomt. Doordat de beveiliger tevens als hostess of gastheer optreedt, is dit ook een van de meest persoonlijke toegangscontrolediensten.

Standaardtoegangscontrole:

Bij dit type toegangscontrole worden technologische hulpmiddelen en geautomatiseerde identificatie gebruikt. Er wordt bijvoorbeeld gewerkt met toegangspassen en gecontroleerde deuren voor verschillende zones binnen een gebouw. Gebruikers van het pand hebben doorgaans specifiek aan hen toegewezen toegangsrechten voor bepaalde gebieden, ruimtes of afdelingen, en de beveiligers komen er niet of uitsluitend in bijzondere situaties aan te pas.

Geavanceerde toegangscontrole:

Geavanceerde toegangscontrolediensten zijn essentieel voor gebouwen die extra goed beveiligd moeten worden. Het onderscheidt zich door een strikte controle met een dubbele verificatie. Dit gebeurt door gebruik te maken van toegangscontrole systemen in combinatie met fysiek aanwezige en duidelijk zichtbare beveiligers. Deze begeleiden geautoriseerde personen tevens naar de ruimtes of gebieden tot welke zij toegang mogen hebben.

Wat doet een beveiliger bij toegangscontrole?

Wanneer er geen gezichtsherkenning, digitale toegang via smartphone of ander modern toegangscontrolesysteem aanwezig is, zijn beveiligers verantwoordelijk voor het toegangsbeheer. De taken van een beveiliger die toegangscontrole uitvoert, kunnen ook in dit soort gevallen echter per locatie of situatie verschillen.

Tot de belangrijkste werkzaamheden behoren in de eerste plaats het visueel controleren en identificeren van iedereen die het pand betreedt. De beveiligers beheren de toegangsrechten van de vaste werknemers, maar ook van alle andere bezoekers. Waar nodig verlenen zij tijdelijke toegang, zoals bijvoorbeeld aan leveranciers, klanten en sollicitanten.

Voor het creëren van een veilige omgeving, is het bij deze vorm van toegangscontrole noodzakelijk om continu inzicht te hebben in welke personen in een pand aanwezig zijn. Daarom registreren de beveiligers de momenten waarop iemand het gebouw betreedt en dit weer verlaat. Deze informatie wordt bijgehouden in een administratiesysteem.

De beveiligers hebben vanzelfsprekend ook een preventieve taak. Wanneer zich een verdachte situatie voordoet, zullen zij die signaleren en op gepaste wijze ingrijpen. Ook bij ongeautoriseerde toegangspogingen wordt direct opgetreden. Naast het verrichten van strikte toegangscontroles, behoort het creëren van een veilige omgeving dus ook tot de werkzaamheden.

Integratie met bestaande beveiligingssystemen

Bij het inzetten van door beveiligers ondersteunde toegangscontrole, is het mogelijk dit te integreren met het al aanwezige beveiligingssysteem van een bedrijfspand. De beveiligers van Connect Security kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van de bestaande software en hardware voor toegangsbeheer.

Een eenvoudig te integreren systeem is Microsoft Entra ID. Dit toegangssysteem stond voorheen bekend onder de naam Azure Active Directory. Microsoft Entra ID is een cloudplatform, waarmee de toegangsrechten van de gebruikers van een pand worden beheerd en op elkaar kunnen worden afgestemd. Vanuit de bestaande hr-software importeer je je werknemers en hun autorisaties binnen je bedrijf eenvoudig in het platform.

Dankzij deze integratie bestaat er geen onduidelijkheid over wie toegang krijgt tot welke deuren, ruimtes, afdelingen en gebouwen. In de hr-software ingevoerde nieuwe personeelsleden worden automatisch in het toegangssysteem opgenomen. En wanneer een dienstverband is beëindigd, vervalt de toegang van de desbetreffende medewerker tot het bedrijfspand ook weer automatisch.

Flexibele inzet: structureel of tijdelijk

Toegangscontrole kan dus worden verricht met behulp van geavanceerde technologieën, op de traditionele manier door fysieke beveiligers of als een combinatie van beide. Maar ook wat betreft het inzetten van toegangscontrolediensten is er veel mogelijk. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor toegangscontrole op structurele basis of voor bepaalde periodes of gelegenheden, zoals bij projecten, evenementen of congressen.

De beveiligers van Connect Security passen zich aan elke situatie aan en zijn ook qua werktijden bijzonder flexibel. We kunnen toegangsbeheer uitvoeren tijdens kantooruren, maar 24/7-bewaking bij de entree van een gebouw of terrein behoort net zo goed tot de mogelijkheden.

Als gerenommeerd beveiligingsbedrijf met een lange staat van dienst, denken wij in alle opzichten met je mee. Zo bieden wij de meest efficiënte en effectieve manier voor het controleren van de toegang. Uiteraard zorgen we ervoor dat onze dienstverlening 100% aan jouw voorwaarden voldoet en daarbij volledig rekening houdt met jouw budget.

Zo zorgt Connect Security voor jouw toegangscontrole

Ben je voor jouw bedrijf of instelling op zoek naar een expert voor professionele toegangscontrole? Dan biedt Connect Security precies wat je nodig hebt. We beschikken over ervaren beveiligers die toegangscontrole combineren met verregaande servicegerichtheid.

Wij leveren flexibele oplossingen voor elke situatie en elke onderneming. Je kunt op ons rekenen voor eenvoudige receptiecontrole, maar ook voor high-security toegangsbeheer met moderne toegangscontrole systemen. Dankzij professionele rapportage en een overzichtelijke registratie, heb je altijd inzicht in welke mensen het gebouw hebben bezocht. En waar nodig voorzien onze beveiligers je tevens van advies voor het optimaal beveiligen van bepaalde ruimtes en het vergroten van de algehele veiligheid binnen je bedrijfspand of op je terrein.

Recensies

De afgelopen 15 jaar hebben wij voor én met talloze organisaties gewerkt.
Hieronder enkele referenties waar we trots op zijn:

Augusto de Campos Neto

Gemeente Amsterdam

"In de 12 jaar dat ik als Adviseur Openbare orde en veiligheid heb gewerkt in Amsterdam heb ik Connect Security kunnen inzetten op complexe uitdagingen. De kracht van Connect Security zit enerzijds in de koppeling kunnen maken tussen praktijk en strategie. Daarmee bedoel ik dat men in staat is goed de complexiteit en omgeving te lezen om dan gezamenlijk een strategie te bepalen voor inzet. Anderzijds de flexibiliteit en kwaliteit van personeel. Zelfs op kortetermijninzet met de juiste personen is geen probleem. Met name in complexe wijken waarin snel schakelen op maat nodig is, kwam Connect Security op het juiste moment. Daarnaast kent men en weet men een koppeling te maken met "de straat". Men heeft personeel die de straat begrijpt, de taal kent en cultuur kent, maar ook kan schakelen op directieniveau. Die wisselwerking is heel belangrijk."

Raymond Kollmuss

Hillen & Roosen

"Werk al velen jaren met connect security.
Mijn ervaring met het bedrijf. En eigenaar Serkan. Is super. Altijd op tijd kunnen leveren. Goed personeel. Altijd dat beetje extra. Mocht je iemand zoeken in beveiliging of verkeersregelaar. Dan raad ik connect zeker aan. Serkan bedankt. Je collega Alami in IJmuiden doet zijn werk uitstekend. Krijg de complimenten van de opdrachtgever."